16 november 2008

prentjes voor Google Earth

De Zelemse Tutterkapel toegevoegd aan Google Earth

Sinds kort hou ik me op vrije momenten bezig met mijn 'betere' foto's toe te voegen aan Google Earth. Hiervoor maak ik gebruik van Panoramia, ooit begonnen als een onafhankelijke website maar in 2007 aangekocht door Google. Het opzet van Panoramio was om foto's te delen met de extra mogelijkheid deze ook geografisch te lokaliseren. Thans worden de goedgekeurde foto's uit Panoramio in Google Earth gebruik als standaard fotolaag.

Naast het uploaden van eigen foto's kan je ook meewerken aan een nog beter Google Earth door foute lokaliseringen of ronduit verkeerde foto's te melden en door meteen een correctie te suggereren. Zo plaatste iemand een geotag voor een kasteeltje op mini-Europa bij ons eigenste Koninklijk Paleis en kreeg de Lummense duizendjarige eik plots het postuur van een honderdjarige eik.

15 foto's heb ik ondertussen geüpload maar ik heb er nog een heel pak klaarliggen. Favoriete vakantiebestemmingen, heb ik gemerkt, staan er al genoeg op Google Earth. De meest interessante bijdrage die je kan leveren zijn foto's van plekjes die jij of slechts weinig mensen kennen. Zoals de Tutterkapel uit Zelem bijvoorbeeld. 

3 opmerkingen:

  1. En wat bij het lezen van zo'n berichtje dan meteen in mij opkomt: 'Waar komt de naam van dat kapelletje vandaan?'
    (In Leuven is er zo de kerk van 'Sint-Jan den blèter', zo genoemd omdat het een bedevaartsoord was waar ouders met hun huilbaby naar toe plachten te gaan.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de wandelgids las ik: "Nog altijd offeren moeders fopspenen, schoentjes, een kledingstuk om kalmte af te roepen over hun onrustige kinderen. Vandaar namen als ‘tutterkapel’ of ‘schreeuwkapelletje’"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien worden de schaapjes wel olifanten! Met die Amerikanen weet je maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.